מערות בישראל – מסע לבטן האדמה

האם אתם זוכרים באלו מערות בארץ או בעולם ביקרתם?

תתמקדו לרגע בתחושה שעברה עליכם ברגע שנכנסתם למערה. מן הסתם לא נשארתם אדישים אלא חוויתם סקרנות, פחד, זהירות, פליאה, מתח וכדומה. מערה היא תופעה של מסתורין שמגשרת בין הפנים ובין החוץ, בין אור לחושך ובין האדם לבין עמקי האדמה ולכן מובן מדוע החויה שם כה עוצמתית.

בארץ ישראל יש אלפים רבים של מערות משלל סוגים שיכולים ללמד אותנו על נפלאות הטבע ותולדות האדם.

 

לידה מחדש במערת עלמה

מערת עלמה שבגליל העליון היא המערה הגדולה ביותר בארץ שניתנת לסיור עצמאי בין חדרים ותעלות חשוכות. אגדות רבות נקשרו במערה כמו החיבור התת קרקעי שלה עד לירושלים. הכניסה למערה מחייבת זהירות רבה ושימוש בחבל. בשלב מסויים בתוככי המערה נתקלים במעבר צר שנקרא בפי מטיילים "מעבר הלידה". התחושה של זחילה בפתח צר ודחוק עד לחילוץ משחרר כמוה כחויית הלידה. 

הסמלים התת מודעים הכי עמוקים שלנו קשורים להריון בעודנו ספונים בעומקי הרחם והשליה. רחם האשה הוא למעשה מערה ומן הצד השני כניסה למערה פיזית מאפשרת לנו להיכנס ל"בטן האדמה" ולשחזר חויה של לידה. מתוככי מערה גופנית חשוכה בקענו החוצה אל האור. לא במקרה נמצא לכן את דימוי הלידה בהקשר למערות.

גם הלידה של ישוע המתוארת בברית החדשה מזוהה כיום במערת לידה הנמצאת בבית לחם, כיום במוקד כנסיית המולד. המערה מסמלת פיזית ורוחנית כח נשי מאוד בראשיתי המחובר לכח ההריון והלידה.

להשכרה מערה בכרמל

המין האנושי נולד והופיע על אדמת כדור הארץ ואז גילה את הערך השימושי של המערה. האדם הקדמון שהיה חסר בית ונדד למרחקים מצא במערות מקום מחסה טבעי לקיים בו פעולות בישול, לינה ואף ציור ומשחק. איזור הכרמל במיוחד ידוע בריבוי מערות האדם הקדמון שנמצאו בו החל מלפני חצי מליון שנה ועד ראשית הופעת החקלאות. כך תמצאו שם את מערת אצבע, מערת גמל , מערת ספונים ועוד.

המערה היא כנראה צורת המגורים הקדומה ביותר לפני שהשקיע האדם בבניית מחסות עץ ומגורים מורכבים. בחלק מהמערות נוכל למצוא ממש חדרים המאפשרים שימושים שונים וחלוקה פנימית טבעית.

מערת גמל בנחל מערות (צילום: ראובן ישורון, ויקימדיה)

עיר של מערות

עם התפתחות הטכנולוגיה בזמן העתיק נוכל למצוא מערות ענק מלאכותיות שנחצבו בסלע רך דוגמת מערות בית גוברין שבשפלת יהודה. גם שם הפך האדם את חלק מהמערות לראויים למגורים והכל באמצעות חציבה ועבודה קשה.

גן לאומי בית גוברין הוא המקום המושלם בארץ לראות כיצד התנהלו חיים שלמים ומפותחים במערות החל מהתקופה ההלניסטית במאה 3 לפני הספירה. בשטח הגן העצום ניתן למצוא מחצבות ענק בצורת פעמון (מערות הפעמון), מערות קולומבריום ששימשו לגידול מסחרי של יונים, מחסנים ובורות מים, בתי בד לייצור שמן זית והכל בעשרות מערות מחוברות מתחת לאדמה!

מערות מסתור והתבודדות

לא רחוק מבית גוברין נמצאות עשרות ומאות מערות מסוג אחר לגמרי. אלה הן מערות זחילה צרות מאוד ששימשו לשעת חירום ומלחמה מתקופת מרד בר כוכבא. היתרון של היהודים כנגד הרומאים היה בהכרת פני השטח ובלוחמת הגרילה שיצרו בחסות מערות המסתור שחפרו בשפלה. גם בגליל נמצא את מערת המסתור של רבי שמעון בר יוחאי בפקיעין או את מערות המסתור של היהודים במצוקי הארבל. המערה שומרת , מסתירה ומגנה בשעת צרה ושימשה כחומת מגן.

בירושלים ישנה מערת צדקיהו שהיא המערה המלאכותית הגדולה ביותר בארץ אשר שימשה למעשה כמחצבה להקמת המקדש והמסורת מספרת שצדקיהו השתמש במערה להימלט מפני צבא בבל. אפילו בעידן המודרני בזמן המנדט הבריטי בארץ היו המערות שימושיות לאנשי הפלמח שהפכו אחת מהן לבסיס אימונים של ממש כמסווה מפני עינם הבוחנת של הבריטים (ניתן לבקר במערה בקיבוץ משמר העמק). בראש פינה תוכלו גם לבקר ב"מערת שלמה בן יוסף", ראשון עולי הגרדום שניסה תחילה להימלט.

מלבד מסתור פיזי יש גם לעיתים מניע רוחני. כשהתחילה תופעת הנזירות הנוצרית בארץ הקודש ניצלו הנזירים הרבה מהמערות לטובת התבודדות וסיגוף בריחוק ממרכזי הערים. אפשר להגדיר זאת כמערות מסתור רוחניות המגינות מפני רעות הציויליזציה. כך נמצא לאורך מדבר יהודה וגם בנגב מערות וכוכי נזירים ששימשו את המתבודדים בתקופה הביזנטית.

אבל לא רק בני האדם עצמם התחבאו במערות אלא גם מה שהם יצרו וכתבו. הגילוי המסעיר בצפון ים המלח של מגילות גנוזות בנות אלפיים שנה התחיל בשנת 1947 בעוד בדואי רועה צאן נכנס למערה לחפש אחר עז אובדת. מאז נחשפו מאות פיסות של קלף בעשרות מערות בצפון ים המלח. מסתבר שהאקלים היבש יחד עם מערות המסתור שמרו היטב על ההסטוריה הכתובה והודות לכך אנו יכולים להכיר היטב את עברנו.  

מערות קבורה לייד נתיבי איילון

סופו של כל אדם למות וגם אז מסתבר יש ערך למערה. לאורך כל הדורות נעשו במערות שימושים של קבורה והטמנת עצמות. המערה המפורסמת ביותר היא מערת המכפלה שבחברון בה הוטמנו גופותיהם של האבות והאמהות. מסביב לחומות ירושלים העתיקה נמצאו קברי מערות קדומים מימי בית ראשון וביניהם נחשפה ברכת הכוהנים הקדומה. בבית גוברין תוכלו להתרשם ממערת קבורה צידונית המעוטרת בדמויות מיתולוגיות וכיתובים שונים.

בבית שערים נמצאת עיר מתים שלמה במערות קבורה ביניהם קיברו של עורך המשנה רבי יהודה הנשיא.  נמצאו גם שלדי אדם קדמון במערות שונות כמו זו המוכתרת כהשמאנית ממערת חילזון. אפילו במרכז הארץ בשטח כפר שמריהו נמצא ריכוז מרשים של מערות קבורה שנחצבו בסלע הכורכר המקומי. האתר מתאים לטיול משפחתי ונגיש לכולם.

 

בעלי חיים של מערות

התייחסנו הרבה לאדם אבל עם כל הכבוד לנו לא רק האדם עושה שימוש במערות. ישנם מיני חיים שמוצאים במערה בית גידול אידאלי באופן זמני או קבוע. לצערנו חלק מהמינים נכחדו זה מכבר כמו דוב המערות ואריה המערות, אך גם כיום ישנם נחשי המערות ומינים שונים של עטלפים. מינים רבים של חסרי חוליות נהנים מהמיקרו אקלים של המערה: עכבישים, חיפושיות, צרצרים ועוד. יש אפילו בעלי חיים זעירים שכל חייהם ישרדו בחלקים החשוכים של המערות ומותאמים לסביבה חסרת שמש.

חשוב תמיד לזכור זאת גם לטובת זהירות מפני מחלות ושהייה ממושכת במערות וגם לטובת בעלי החיים השוכנים שם. כידוע, בחודשים רבים בשנה סגורות מערות מפני תרדמת העטלפים.

נפלאות הטבע במערה

לסיום , חשוב להזכיר עוד ערך חשוב של המערות והוא הכרת התהליכים על פני קרום כדור הארץ וההנאה הגדולה מפלאי הבריאה. מערת הנטיפים הסמוכה לבית שמש היא המערה התיירותית המפורסמת ביותר הודות למגוון העצום של נטיפים וזקיפים שהתגלו בתוכה. מליוני שנים של תהליכי המסה וטפטוף בסלע הגיר יצרו פלא טבע מרשים במיוחד. אגב, הגילוי היה ממש במקרה תוך כדי עבודות במחצבה בשנת 1968.

כמו כן כדאי להזכיר את המערה הכחולה שבחוף דור הבונים ואת הנקרות היפהפיות המתמלאות גלי ים בראש הנקרה. השילוב בין מערה לבין מים הוא פלא טבע יפה שבעתיים. ואולי שילוב זה מזכיר לנו עוד יותר את חויית הרחם והלידה, שילוב של מערה עם מים.

ל כך הרבה סוגים של מערות וכל כך הרבה תפקידים ושימושים ויופי אחד גדול עמוק. אתם מוזמנים לצאת ולטייל בין המערות השונות. בטוח תהנו ואולי גם פתאום תזכרו איך זה מרגיש להיוולד מחדש על פני האדמה.

ועכשיו תורכם לשתף ולעשות לייק 🙂 תודה.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest